Regulamin Cmentarza Parafialnego w Kolonowskiem

 

  1. Zasady ogólne
    1. Cmentarz jest własnością Parafii Rzymskokatolickiej Niepokalanego Serca Maryi w Kolonowskiem. Służy do grzebania ciał zmarłych, wyrażenia pamięci i czci do zmarłych, modlitwie za nich. Jest też miejscem zadumy nad życiem i wiecznością.
    2. Administratorem cmentarza jest Proboszcz parafii.
    3. Sprawy związane z pochówkiem zmarłych oraz innymi czynnościami wykonywanymi na cmentarzu należy załatwiać w Kancelarii Parafialnej.
    4. Na cmentarzu w wyznaczonych miejscach grzebalnych można pochować zmarłych: parafian, inne osoby z poza parafii.
    5. Środki na utrzymanie cmentarza pozyskiwane są z opłat cmentarnych.
    6. Parafia jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na terenie cmentarza. Za właścicieli nagrobków uważa się Dysponentów grobów.
    7. Na niżej wymienione prace prowadzone na cmentarzu należy uzyskać zgodę Administratora:
      • pogrzeb,
      • budowa nowego pomnika lub likwidacja pomnika,
      • generalny remont pomnika np. wymiana płyty,
      • ekshumacja zwłok bądź przeniesienie do innego grobu, po przedstawieniu koniecznych zezwoleń.
    8. Poza usługami pogrzebowymi pozostałe czynności związane z pogrzebem mają charakter religijny i stanowią posługę duszpasterską.
  2. Zasady dysponowania grobem i ponoszenia opłat
    1. Każdy grób powinien mieć Dysponenta.
    2. Osoba uprawniona ustala z Administratorem cmentarza położenie grobu, jego rodzaj, uiszcza należną opłatę i wskazuje Dysponenta grobu.
    3. Dokumentem potwierdzającym prawo do grobu jest imienne pokwitowanie uiszczenia stosownych opłat za grób wystawione Dysponentowi przez Administratora cmentarza.
    4. Za miejsca grzebalne ziemne oraz za postawienie nagrobka pobiera się opłaty. Informacja o wysokości opłat dostępna jest w kancelarii parafialnej. Opłaty za miejsce na cmentarzu ustalane są w porozumieniu z Radą Parafialną.
    5. Opłaty uiszcza się przy zgłaszaniu pochówku i przed rozpoczęciem robót. Grób nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem 20 lat (nie dotyczy grobów głębinowych).
    6. Zezwala się na dochowywanie urn do istniejących grobów.
    7. Opłaty za miejsce na cmentarzu, pobierane są za okres 20 lat.
    8. Przedłużenie okresu prawa do grobu na kolejne lata możliwe jest po uiszczeniu stosownej opłaty w Kancelarii Parafialnej.
    9. Brak przedłużenia rezerwacji traktuje się jako rezygnację z prawa do grobu i przejęcie miejsca przez Administratora cmentarza.
    10. Rezygnację z dalszego prawa do grobu zgłasza się w Kancelarii Parafialnej. Należy złożyć stosowne pismo. Może to uczynić tylko Dysponent grobu.
  3. Postanowienia porządkowe
    1. Na terenie cmentarza bezwzględnie zakazuje się:
      • zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca,
      • wysypywania odpadów poza pojemniki do tego przeznaczone,
      • czerpania wody do celów innych niż obsługa grobu,
      • spożywania alkoholu i palenia papierosów oraz przyjmowania innych używek,
      • wprowadzania zwierząt.
    2. Na terenie cmentarza zakazuje się, bez uzyskania zgody Administratora cmentarza, dokonywania następujących czynności:
      • prac kamieniarskich i budowlanych,
      • wjeżdżania pojazdami mechanicznymi (za wyjątkiem dowozu osób niepełnosprawnych przy okazji uroczystości pogrzebowych),
      • prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej czy zarobkowej,
      • samowolnego sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów,
      • ustawiania ławek i innych elementów ozdobnych w sposób utrudniający poruszanie się między nagrobkami.
    3. Odpady i śmieci należy składować jedynie w wyznaczonych do tego celu miejscach do właściwych pojemników.
    4. Pozostały po remoncie lub rozbiórce gruz albo drewnianą ramę ze starego nagrobka należy wywieźć z terenu cmentarza we własnym zakresie. Zabrania się składowania tych odpadów w pojemnikach znajdujących się przy cmentarzu.
    5. Wieńce z pogrzebu utylizuje na własny koszt dysponent grobu lub firma zewnętrzna. Zabrania się składowania tych odpadów w pojemnikach znajdujących się przy cmentarzu.
    6. Administrator cmentarza nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru lub za firmy świadczące usługi na cmentarzu.
  4. Postanowienia końcowe
    1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy, a w szczególności:
      • Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską, podpisany w Warsza-wie dnia 28 lipca 1993 r. (Dz. U. nr 51, poz. 318)
      • Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz.U. z 2024 r. poz. 576),
      • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz.U. z 2008 r. Nr 48, poz. 284),
      • Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 27 września 2021 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi.

 

Regulamin zatwierdził:
Proboszcz Parafii ks. Krzysztof Deszczka po przedstawieniu Radzie Parafialnej Kolonowskie 15.05.2025 r.

 

Regulamin zapalania wirtualnych świeczek w Rejestrze Grobów Parafii

 

§1. Postanowienia ogólne
  1. Niniejszy regulamin określa zasady zapalania i wyświetlania wirtualnych świeczek z dedykacją lub modlitwą na stronach poszczególnych grobów w Rejestrze Grobów Parafii.
  2. Celem funkcjonalności jest umożliwienie wiernym i odwiedzającym upamiętnienia zmarłych poprzez duchowy gest modlitwy lub wspomnienia w formie wirtualnej świeczki.
  3. Korzystanie z funkcji zapalania wirtualnych świeczek jest równoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu.

§2. Procedura zapalania świeczki
  1. Aby zapalić świeczkę, należy:
    1. Wejść do Rejestru Grobów,
    2. Wyszukać odpowiedni grób, podając imię i/lub nazwisko pochowanego,
    3. Przejść na stronę danego grobu,
    4. Kliknąć przycisk „Zapal świeczkę”,
    5. Wypełnić formularz, podając:
      • Adres e-mail (poprawny i aktywny),
      • Nazwę wyświetlaną publicznie (min. 2, max. 100 znaków),
      • Treść modlitwy lub dedykacji (min. 10, max. 250 znaków),
      • Czas świecenia świeczki (okres wyświetlania modlitwy na stronie grobu).
  2. Po przesłaniu formularza system zweryfikuje dane i poinformuje użytkownika o ewentualnych błędach. W przypadku błędów należy poprawić wskazane pola i ponownie wysłać formularz.
  3. Po poprawnym przesłaniu formularza, na podany adres e-mail zostanie wysłana wiadomość z linkiem aktywacyjnym.
  4. Świeczka zostanie zapalona (aktywna na stronie grobu) dopiero po kliknięciu w link aktywacyjny przez użytkownika.
  5. Link aktywacyjny nie ma ograniczenia czasowego – użytkownik może dokonać aktywacji w dowolnym momencie.

§3. Zasady umieszczania treści
  1. Treść modlitwy lub dedykacji powinna być stosowna do charakteru religijnego i pamięciowego Rejestru Grobów.
  2. Zabronione jest umieszczanie treści:
    • obraźliwych, wulgarnych lub niezgodnych z zasadami wiary katolickiej,
    • zawierających elementy komercyjne, reklamy, politykę lub treści o charakterze agitacyjnym,
    • naruszających dobra osobiste osób zmarłych lub ich rodzin.
  3. Administrator parafialny zastrzega sobie prawo do usunięcia lub dezaktywacji świeczki w dowolnym momencie, jeśli jej treść:
    • narusza zasady niniejszego regulaminu,
    • jest nieodpowiednia dla kontekstu strony,
    • została zgłoszona przez członka rodziny osoby pochowanej lub inną osobę uprawnioną.

§4. Dane osobowe i kontakt
  1. Adres e-mail podany przy dodawaniu świeczki służy wyłącznie do:
    • wysyłki linku aktywacyjnego,
    • ewentualnego kontaktu w sprawie treści świeczki.
  2. Dane nie są publikowane ani przekazywane osobom trzecim, poza przypadkami przewidzianymi przepisami prawa.
  3. Użytkownik ponosi odpowiedzialność za prawidłowość podanych danych.

§5. Postanowienia końcowe
  1. Administrator Parafii zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w niniejszym regulaminie.
  2. W przypadku zmian, nowa treść regulaminu zostanie opublikowana na stronie parafialnej.
  3. Wszelkie pytania, uwagi lub zgłoszenia dotyczące wirtualnych świeczek można kierować na adres e-mail parafii wskazany w zakładce Kontakt.
Archiwum Gazetek Parafialnych