Regulamin Cmentarza Parafialnego w Kolonowskiem
- Zasady ogólne
- Cmentarz jest własnością Parafii Rzymskokatolickiej Niepokalanego Serca Maryi w Kolonowskiem. Służy do grzebania ciał zmarłych, wyrażenia pamięci i czci do zmarłych, modlitwie za nich. Jest też miejscem zadumy nad życiem i wiecznością.
- Administratorem cmentarza jest Proboszcz parafii.
- Sprawy związane z pochówkiem zmarłych oraz innymi czynnościami wykonywanymi na cmentarzu należy załatwiać w Kancelarii Parafialnej.
- Na cmentarzu w wyznaczonych miejscach grzebalnych można pochować zmarłych: parafian, inne osoby z poza parafii.
- Środki na utrzymanie cmentarza pozyskiwane są z opłat cmentarnych.
- Parafia jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na terenie cmentarza. Za właścicieli nagrobków uważa się Dysponentów grobów.
- Na niżej wymienione prace prowadzone na cmentarzu należy uzyskać zgodę Administratora:
- pogrzeb,
- budowa nowego pomnika lub likwidacja pomnika,
- generalny remont pomnika np. wymiana płyty,
- ekshumacja zwłok bądź przeniesienie do innego grobu, po przedstawieniu koniecznych zezwoleń.
- Poza usługami pogrzebowymi pozostałe czynności związane z pogrzebem mają charakter religijny i stanowią posługę duszpasterską.
- Zasady dysponowania grobem i ponoszenia opłat
- Każdy grób powinien mieć Dysponenta.
- Osoba uprawniona ustala z Administratorem cmentarza położenie grobu, jego rodzaj, uiszcza należną opłatę i wskazuje Dysponenta grobu.
- Dokumentem potwierdzającym prawo do grobu jest imienne pokwitowanie uiszczenia stosownych opłat za grób wystawione Dysponentowi przez Administratora cmentarza.
- Za miejsca grzebalne ziemne oraz za postawienie nagrobka pobiera się opłaty. Informacja o wysokości opłat dostępna jest w kancelarii parafialnej. Opłaty za miejsce na cmentarzu ustalane są w porozumieniu z Radą Parafialną.
- Opłaty uiszcza się przy zgłaszaniu pochówku i przed rozpoczęciem robót. Grób nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem 20 lat (nie dotyczy grobów głębinowych).
- Zezwala się na dochowywanie urn do istniejących grobów.
- Opłaty za miejsce na cmentarzu, pobierane są za okres 20 lat.
- Przedłużenie okresu prawa do grobu na kolejne lata możliwe jest po uiszczeniu stosownej opłaty w Kancelarii Parafialnej.
- Brak przedłużenia rezerwacji traktuje się jako rezygnację z prawa do grobu i przejęcie miejsca przez Administratora cmentarza.
- Rezygnację z dalszego prawa do grobu zgłasza się w Kancelarii Parafialnej. Należy złożyć stosowne pismo. Może to uczynić tylko Dysponent grobu.
- Postanowienia porządkowe
- Na terenie cmentarza bezwzględnie zakazuje się:
- zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca,
- wysypywania odpadów poza pojemniki do tego przeznaczone,
- czerpania wody do celów innych niż obsługa grobu,
- spożywania alkoholu i palenia papierosów oraz przyjmowania innych używek,
- wprowadzania zwierząt.
- Na terenie cmentarza zakazuje się, bez uzyskania zgody Administratora cmentarza, dokonywania następujących czynności:
- prac kamieniarskich i budowlanych,
- wjeżdżania pojazdami mechanicznymi (za wyjątkiem dowozu osób niepełnosprawnych przy okazji uroczystości pogrzebowych),
- prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej czy zarobkowej,
- samowolnego sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów,
- ustawiania ławek i innych elementów ozdobnych w sposób utrudniający poruszanie się między nagrobkami.
- Odpady i śmieci należy składować jedynie w wyznaczonych do tego celu miejscach do właściwych pojemników.
- Pozostały po remoncie lub rozbiórce gruz albo drewnianą ramę ze starego nagrobka należy wywieźć z terenu cmentarza we własnym zakresie. Zabrania się składowania tych odpadów w pojemnikach znajdujących się przy cmentarzu.
- Wieńce z pogrzebu utylizuje na własny koszt dysponent grobu lub firma zewnętrzna. Zabrania się składowania tych odpadów w pojemnikach znajdujących się przy cmentarzu.
- Administrator cmentarza nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru lub za firmy świadczące usługi na cmentarzu.
- Postanowienia końcowe
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy, a w szczególności:
- Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską, podpisany w Warsza-wie dnia 28 lipca 1993 r. (Dz. U. nr 51, poz. 318)
- Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz.U. z 2024 r. poz. 576),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz.U. z 2008 r. Nr 48, poz. 284),
- Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 27 września 2021 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi.
Regulamin zatwierdził:
Proboszcz Parafii ks. Krzysztof Deszczka po przedstawieniu Radzie Parafialnej Kolonowskie 15.05.2025 r.
Regulamin zapalania wirtualnych świeczek w Rejestrze Grobów Parafii
§1. Postanowienia ogólne
- Niniejszy regulamin określa zasady zapalania i wyświetlania wirtualnych świeczek z dedykacją lub modlitwą na stronach poszczególnych grobów w Rejestrze Grobów Parafii.
- Celem funkcjonalności jest umożliwienie wiernym i odwiedzającym upamiętnienia zmarłych poprzez duchowy gest modlitwy lub wspomnienia w formie wirtualnej świeczki.
- Korzystanie z funkcji zapalania wirtualnych świeczek jest równoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu.
§2. Procedura zapalania świeczki
- Aby zapalić świeczkę, należy:
- Wejść do Rejestru Grobów,
- Wyszukać odpowiedni grób, podając imię i/lub nazwisko pochowanego,
- Przejść na stronę danego grobu,
- Kliknąć przycisk „Zapal świeczkę”,
- Wypełnić formularz, podając:
- Adres e-mail (poprawny i aktywny),
- Nazwę wyświetlaną publicznie (min. 2, max. 100 znaków),
- Treść modlitwy lub dedykacji (min. 10, max. 250 znaków),
- Czas świecenia świeczki (okres wyświetlania modlitwy na stronie grobu).
- Po przesłaniu formularza system zweryfikuje dane i poinformuje użytkownika o ewentualnych błędach. W przypadku błędów należy poprawić wskazane pola i ponownie wysłać formularz.
- Po poprawnym przesłaniu formularza, na podany adres e-mail zostanie wysłana wiadomość z linkiem aktywacyjnym.
- Świeczka zostanie zapalona (aktywna na stronie grobu) dopiero po kliknięciu w link aktywacyjny przez użytkownika.
- Link aktywacyjny nie ma ograniczenia czasowego – użytkownik może dokonać aktywacji w dowolnym momencie.
§3. Zasady umieszczania treści
- Treść modlitwy lub dedykacji powinna być stosowna do charakteru religijnego i pamięciowego Rejestru Grobów.
- Zabronione jest umieszczanie treści:
- obraźliwych, wulgarnych lub niezgodnych z zasadami wiary katolickiej,
- zawierających elementy komercyjne, reklamy, politykę lub treści o charakterze agitacyjnym,
- naruszających dobra osobiste osób zmarłych lub ich rodzin.
- Administrator parafialny zastrzega sobie prawo do usunięcia lub dezaktywacji świeczki w dowolnym momencie, jeśli jej treść:
- narusza zasady niniejszego regulaminu,
- jest nieodpowiednia dla kontekstu strony,
- została zgłoszona przez członka rodziny osoby pochowanej lub inną osobę uprawnioną.
§4. Dane osobowe i kontakt
- Adres e-mail podany przy dodawaniu świeczki służy wyłącznie do:
- wysyłki linku aktywacyjnego,
- ewentualnego kontaktu w sprawie treści świeczki.
- Dane nie są publikowane ani przekazywane osobom trzecim, poza przypadkami przewidzianymi przepisami prawa.
- Użytkownik ponosi odpowiedzialność za prawidłowość podanych danych.
§5. Postanowienia końcowe
- Administrator Parafii zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w niniejszym regulaminie.
- W przypadku zmian, nowa treść regulaminu zostanie opublikowana na stronie parafialnej.
- Wszelkie pytania, uwagi lub zgłoszenia dotyczące wirtualnych świeczek można kierować na adres e-mail parafii wskazany w zakładce Kontakt.